Lectoraat What Art Knows
Herdenkingsplein 12
↳ Lectoraatskamer 0.11
Maastricht

E whatartknows@zuyd.nl
T +31 (0)43 346 6365

Voor de podcast The Embodied Educator, interviewde Liz Wientjes Ulrike Scholtes over haar onderzoek, onderwijs en artistieke praktijk. 

Dankjewel Liz Wientjes voor het fijne gesprek en voor de ruimte om hardop te denken.

– Luisteren via Itunes: https://lnkd.in/e8EuhbX6
– Luisteren via Spotify: https://lnkd.in/edVm7Fva
– Kijken via https://lnkd.in/e_XeEybB

Liz Wientjes:

Waar houdt jouw lichaam op? 👣 Onder je voeten, bij je huid?
Wanneer ben jij begrensd? 🤝🏽 Waar gaat jouw lichaam over in omgeving?
Hoe doe jij intuïtie? 🙌🏽 “𝘞𝘢𝘵 𝘸𝘦 𝘰𝘯𝘴 𝘷𝘦𝘳𝘣𝘦𝘦𝘭𝘥𝘦𝘯 𝘣𝘪𝘫 𝘰𝘯𝘴 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘢𝘢𝘮 𝘩𝘢𝘯𝘨𝘵 𝘢𝘧 𝘷𝘢𝘯 𝘥𝘦 𝘱𝘳𝘢𝘬𝘵𝘪𝘫𝘬 𝘸𝘢𝘢𝘳𝘣𝘪𝘯𝘯𝘦𝘯 𝘰𝘯𝘴 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘢𝘢𝘮 𝘥𝘦𝘦𝘭𝘯𝘦𝘦𝘮𝘵 𝘦𝘯 𝘩𝘦𝘦𝘧𝘵 𝘥𝘦𝘦𝘭𝘨𝘦𝘯𝘰𝘮𝘦𝘯.”

“𝘞𝘦 ‘𝘩𝘦𝘣𝘣𝘦𝘯’ 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘦𝘯 𝘦𝘦𝘯 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘢𝘢𝘮, 𝘰𝘰𝘬 ‘𝘻𝘪𝘫𝘯’ 𝘸𝘦 𝘯𝘪𝘦𝘵 𝘢𝘭𝘭𝘦𝘦𝘯 𝘰𝘯𝘴 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘢𝘢𝘮, 𝘸𝘦 𝘋𝘖𝘌𝘕 𝘰𝘰𝘬 𝘰𝘯𝘴 𝘭𝘪𝘤𝘩𝘢𝘢𝘮” volgens Ulrike Scholtes. Ik ga met deze kunstzinnige, multipassionele en gedreven belichaamde docent in gesprek over hoe 𝒐𝒏𝒔 𝒍𝒊𝒄𝒉𝒂𝒂𝒎 𝒂𝒍𝒔 𝒐𝒏𝒅𝒆𝒓𝒛𝒐𝒆𝒌𝒔𝒊𝒏𝒔𝒕𝒓𝒖𝒎𝒆𝒏𝒕 kan dienen.

Ulrike neemt ons mee op haar belichaamde reis zowel in en om het universitair onderwijs als de kunsten (haar onderzoek bij de UvA en het lectoraat hashtag#whatartknows). Ze weet haar veelheid aan achtergronden en ervaringen – o.a. Japanse Avantgarde beweging ‘Butoh’, Pilates, massage, somatisch werk, antropologie, onderzoek, docent- en kunstenaarschap meer en meer te verweven.

Het is inspirerend te zien hoe zij grote woorden als “lichaam” en “voelen” weet te onderzoeken, uit te pakken en tastbaar te maken met haar levenswerk. En dit een plek weet te geven in het onderwijs en daarbuiten!

Met theoretische honger en diepe aandacht voor de rol van lichaamswijsheid in het leerproces, observeerde ik bij Ulrike een ‘thuiskomen’ bij het ontdekken van hashtag#thebodymultiple (Mol, A., 2002) 👉🏽 we hebben meerdere lichamen.

Met welk lichaam lees jij bijvoorbeeld nu dit LinkedIn-artikel? (originele artikel: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7270072525496201216/)

Een voorproefje van Ulrike ter bewustwording van de specificiteit van JOUW INSTRUMENT kun je ervaren in ons 🎧 deel 2! Ze leert haar studenten ondervinden welke versies van het lichaam als bekend “voelen” en welke als onbekend/vervreemd/anders/verlangend/… met als doel het hashtag#handelingsrepertoire van hun eigen instrument te vergroten.

Super inspirerend vind ik de manier waarop Ulrike haar onderzoekend werk rondom lichaamswijsheid ook visualiseert, documenteert & archiveert! Neem “leaky body archive” haar collectief werk met Mariëlle kleyn Winkel vanuit hashtag#BLOB i.s.m. het lectoraat What Art Knows. Met dit project brengen ze de huid in kaart vanuit verscheidene zintuigen en waarnemingen. Zo schrijft iemand “warm, flat, milky a bit thick” en bij sensorische impressie “faint sweet smell, slippery warm”.

Er zit een verfijnde laag van hashtag#rebellie in hun werk, wat me fascineert en de puurheid van ons lijf aanstipt! Met twee vrouwenlichamen in gesprek en ook met een bevalling op komst, kwam een zekere naakte waarheid over het ‘lekken’ van onze lijven lekker op tafel;) Zo is een zwangere buik een teken van vruchtbaarheid en dus seks.

En tegelijkertijd “lekt de wereld ook in ons” en creëert deze wederzijdse dans een porositeit. Zo speelt Ulrike met de vraag: wat is hashtag#genereusonderzoek doen?
Nieuwsgierig? 🎧 👀 Spotify/ Itunes /Youtube