Céline Mathieu en Sina Seifee zijn gestart als Professional Doctorate-kandidaten bij het lectoraat What Art Knows aan de Kunstacademie Maastricht van Zuyd

Na een intensief voortraject zijn twee Professional Doctorate-kandidaten gestart bij het lectoraat What Art Knows aan de Kunstacademie Maastricht van Zuyd. De komende jaren zullen Céline Mathieu en Sina Seifee werken aan hun eigen, praktijkgericht artistiek onderzoeksproject, binnen de context van MERIAN (een samenwerkingsverband tussen Zuyd, Universiteit Maastricht en Jan van Eyck Academie).

Wat is een PD?

Het Professional Doctorate (PD) is een landelijk pilot-programma waarin de kandidaat een complexe kwestie uit de praktijk aanpakt om daar een bijdrage aan te leveren als innovator, change agent, onderzoeker en professional. Het doel van de PD is het verleggen van grenzen in de beroepspraktijk en onze samenleving. De PD is een nieuw doctoraatsprogramma op hbo-niveau, gelijkwaardig maar verschillend aan de universitaire PhD. Binnen de landelijke pilot participeren het lectoraat Global Minds en het lectoraat What Art Knows vanuit Zuyd. Een belangrijk uitgangspunt voor een PD in het kunst- en creatieve domein is een praktijkgerichte vraagstelling, een consortium met maatschappelijke en private partners, met een kunst-, performatief- of ontwerpproject of -product als centraal werk. Het PD-programma in de kunsten is ontwikkeld door lectoren van vijftien hogescholen voor de kunsten en vormgeving in Nederland.

Céline Mathieu: ‘Conditions for Raw Materials’

Céline Mathieu is kunstenaar en schrijver. In haar praktijk gebruikt ze geluid, geur, tekst, sculpturale elementen en performance in de ruimte. Haar werk is vaak zowel zintuiglijk als conceptueel en is locatie- en conditiegebonden. In haar PD-project ‘Conditions for Raw Materials’ onderzoekt Céline wat het betekent om een ​​artistieke praktijk ‘in stand te houden’, door drie fundamentele uitdagingen in de hedendaagse kunst te verkennen: het leven van materiaal voor en na de tentoonstelling; de waarde van kunst en de arbeid die erin zit; en de rol van tekst als instrument om tentoonstellingen te bemiddelen, te archiveren en te speculeren. Via tentoonstellingspraktijk en (poëtisch) schrijven onderzoekt Céline noties van waarde in de hedendaagse kunst, en poogt ze een alternatief economisch model te ontwikkelen dat de materiële, financiële en relationele stromen binnen tentoonstellingen zichtbaar maakt.

Céline Mathieu, ‘Throat’ (detail), 2025, ribbed, smooth and rusted layering with an optical in-between, acrylic cases. Courtesy of the artist and of Gauli Zitter

Portrait by Vika Paskelyte

Sina Seifee: ‘How to inherit stories? – Artistic Research as Constructive and Critical Memory Work’

Sina onderzoekt in zijn PD-project hoe hij door het bouwen van interactieve digitale werelden, geïnspireerd door de esthetiek van dark fantasy, premodern Perzisch cultureel erfgoed opnieuw kan verbeelden. Door artistiek onderzoek via interactieve 3D-media en experimenteel digitaal vakmanschap, wordt het creatieve proces een kritische interventie in hedendaagse herinneringspraktijken, binnen de context van de Iraanse diaspora. Het project zoekt daarmee naar manieren om hedendaagse cultureel erfgoed opnieuw te verbeelden en te herinneren.

Over MERIAN

MERIAN is een ruimte voor gezamenlijk onderzoek dat zich tussen maken en denken afspeelt. PD-kandidaten en promovendi ontwikkelen innovatieve onderzoeksstijlen waarbij ze de krachten en kwetsbaarheden van kunst en wetenschap met elkaar combineren. Hun onderzoek gaat in op maatschappelijke kwesties die relevant zijn in de Euregio Maas-Rijn. Deze samenwerking tussen Zuyd, de Universiteit Maastricht en de Jan van Eyck Academie bouwt op bestaande expertise in de onderzoeks-, kunst- en hogeronderwijsnetwerken in Maastricht. De specifieke Maastrichtse stijl van ‘onderzoek in en door de kunsten’ is probleemgericht, methodologisch vernieuwend en gericht op interdisciplinaire thema’s die zinvol kunnen worden onderzocht met behulp van kunst en wetenschap.