Lectoraat What Art Knows
Herdenkingsplein 12
↳ Lectoraatskamer 0.11
Maastricht

E whatartknows@zuyd.nl
T +31 (0)43 346 6365

De lector

Ties van de Werff is lector van het lectoraat What Art Knows.

Ties van de Werff (1981) studeerde Gezondheidswetenschappen (MSc), Cultuur- en Wetenschapsstudies (MA) en de onderzoeksmaster Cultures of Art, Science & Technology (MPhil), aan de Universiteit Maastricht. Daarna werkte Ties als programmamaker en tekstschrijver (o.a. voor STRP Festival, Dutch Design Week, Next Nature Network) en richtte hij het sociaal ontwerpcollectief Tante Netty op, in de wijk Woensel-West in Eindhoven. Van 2009 tot 2020 was Ties docent aan de Faculteit Arts & Social Sciences (FASoS) aan de Universiteit Maastricht, waar hij in 2018 promoveerde in de praktische filosofie. Sinds 2016 is Ties verbonden aan het lectoraat What Art Knows als senior-onderzoeker. De afgelopen jaren hield hij zich voornamelijk bezig met ethiek van artistiek onderzoek en hoe kunst waardevol wordt in de samenleving. Naast lector is Ties ook senior-docent bij de opleiding interdisciplinary Arts (iArts) en secretaris van de Ethische Commissie Onderzoek (ECO) van Zuyd Hogeschool. Ties is een groot muziekliefhebber en heeft als bassist in verschillende bands gespeeld (op dit moment in de lofi-punk band We Are Joiners). Ties volgde in september 2023 Ruth Benschop op, die het lectoraat ruim tien jaar leidde.

Twee al lang bestaande fascinaties brachten haar naar haar huidige werkplek bij Zuyd Hogeschool: Haar belangstelling voor het rijke gebied tussen wetenschappelijke en artistieke praktijken enerzijds en haar affiniteit voor de innovatieve methodische en exploratieve kanten van kwalitatief onderzoek anderzijds. Ze was als senior onderzoeker in het lectoraat al betrokken bij verschillende onderzoeks- en onderwijsprojecten op het gebied van artistiek onderzoek, community art, en documentatie en etnografie. Als lector maakt ze zich sterk voor de ontwikkeling van onderzoeksateliers in en buiten het kunstonderwijs, projecten waarin maken en onderzoek worden gecombineerd. Ze doet dit vanuit een antropologische grondhouding die funderend is voor het lectoraat en voor de relevante vormen van artistiek onderzoek die het lectoraat ontwikkelt.

Op 6 november 2015 hield Ruth Benschop haar lectorale rede. Ze richt daarin haar blik op de praktijk van artistiek In haar gedachte-experiment voert ze ons langs een bonte stoet: een achttiende-eeuwse eland, de schrijvende antropoloog, zwijgende werknemers in een lift, en slurpende tafelgenoten. Wat gebeurt er als we eikenhouten clichés over kunst en wetenschap, autonomie en openbaarheid, subjectiviteit en objectiviteit even terzijde leggen? Artistiek onderzoek verschijnt in de ruimte die dan ontstaat als experimentele etnografie. Een onderzoekspraktijk waarin de kunstenaar zich als onderzoeksinstrument kan kalibreren tot strenge ontvankelijkheid. Een situatie die geëngageerde manieren van intimiteit vormgeeft en beproeft.

De rede van Ruth is hier te vinden.

Ties van de Werff (Jonathan Vos Photography)

Het team

  • Ghislaine Boere

    Programmamanager Onderzoek

  • Ulrike Scholtes
    Ulrike Scholtes

    Docent/onderzoeker

  • Marlies Vermeulen

    Docent/onderzoeker

  • Karoly Galindo Molina

    Support staff MERIAN

  • Sofie Hermans

    Docent/onderzoeker

  • Diana Ramaekers

    Docent / onderzoeker

  • Martine de Rooij

    Docent / onderzoeker

  • Ruth Benschop

    Senior onderzoeker

  • Theo Ploeg

    Docent / onderzoeker


Promovendi

Het lectoraat – als onderdeel van MERIAN – (mede)begeleidt ook een aantal promovendi / PhD studenten. Dat zijn dit jaar:

  • Marlies Vermeulen

    Dear Hunter

  • Antye Guenther

  • Valentina Curandi


Samenwerkingsverbanden

Het lectoraat is partner in verschillende samenwerkingsverbanden. Dat zijn dit jaar:


Gepromoveerd

De afgelopen jaren zijn er verschillende onderzoekers gepromoveerd bij het lectoraat:

  • Inge Römgens

    The troubled suitcase: taking seriously collaborative artistic research practices

  • Ulrike Scholtes
    Ulrike Scholtes

    Feeling Techniques: making methods to articulate bodily practices.

  • Veerle Spronck

    Listen closely: Innovating audience participation in symphonic music.

  • Frank Mineur

    Er midden in: Theater en kritiek in een belevingscultuur.