/ onderwijs
Lectoraat What Art Knows biedt (al dan niet samen met het lectoraat Technology Driven Art) onderwijs aan dat gericht is op studenten en/of docenten van de kunstopleidingen van Zuyd Hogeschool. Het lectoraat verzorgt verschillende vormen van onderwijs en professionalisering.
Jaarlijks organiseert het lectoraat What Art Knows een onderzoeksatelier, binnen het curriculum van één kunstopleiding maar toegankelijk voor studenten van andere kunstopleidingen. Het onderzoeksatelier is een hybride leeromgeving rondom een (maatschappelijk) thema, waarin uitdagend onderwijs gecombineerd wordt met artistiek onderzoek.
Daarnaast bieden we verschillende workshops aan, gericht op studenten of docenten, rondom verschillende methoden en vormen van artistiek onderzoek en artistiek engagement. In deze workshops geven we praktische handvatten en denken we samen met docenten en studenten na over wat onderzoek in het kunstvakonderwijs inhoudt, hoe het kan bijdragen tot de artistieke loopbaan van de student en hoe dat relevant vorm gegeven kan worden.
De lectoraten What Art Knows en Technology Driven art organiseren jaarlijks samen de wedstrijd Scriptiekunst.org voor de beste scriptie van de kunstopleidingen van Zuyd, zijnde de Toneelacademie, het Conservatorium en Kunstacademie Maastricht.
PROJECTKUNST is een jaarlijkse subsidie voor studenten van de verschillende Kunstopleidingen. Studenten kunnen een voorstel tot een project (een kunstcreatie onder eender welke vorm) insturen, waarbij onderzoek een rol speelt. Er zijn geen deadlines: je kunt op eender welk ogenblik projecten insturen.
Het lectoraat What Art Knows biedt geregeld een inloop-spreekuur aan. Studenten kunnen het lectoraat gebruiken voor extra inhoudelijke input voor hun scriptie, lecture-performance, en/of afstudeeronderzoek.
Schrijven: hoe doe je dat? Hoe zet je je gedachten op papier? Wat levert schrijven je eigenlijk op, als kunststudent of -docent? Welke rol kan schrijven spelen binnen de kunstpraktijk of het kunstonderwijs? Het lectoraat What Art Knows organiseert een schrijf-driedaagse waarin we oefenen met schrijven als maken, als een vorm van reflectie, creatie en analyse.
Docenten begeleiden binnen het kunstvakonderwijs de meest uiteenlopende vormen van onderzoek: essays, scripties, vooronderzoek, lecture-performances, afstudeeronderzoeken, documentatie processen, onderzoeksstages en combinaties van deze dingen. Dat doen ze op veel manieren en vanuit verschillende overwegingen.